ری دالبی - جیتوپیا

زادروز ری میلتون دالبی مخترع سیستم کاهش نویز

جیتوپیا-دنیای فناوری- ری میلتون دالبی در هجدهم ژانویه ۱۹۳۳ برابر با ۲۸ دیماه ۱۳۱۸ در پرتلند ایالات متحده به دنیا آمد. Ray Milton Dolby مهندس آمریکایی و مخترع سیستم کاهش نویز معروف به Dolby NR بود. او در زمان حضور در آمپکس به توسعه دستگاه ضبط ویدئو کمک کرد و مؤسس آزمایشگاه دالبی بود.

دالبی به عنوان یک نوجوان پس از جنگ جهانی دوم مشاغل نیمه وقت و تابستانی را در آمپکس در شهر ردوود انجام داد و با اولین ضبط صوت خود در سال ۱۹۴۹ کار کرد. او روی نمونه های اولیه فناوری های ضبط نوار ویدئویی برای الکساندر ام. پونیاتوف و چارلی گینزبورگ کار کرد.

در سال ۱۹۵۷، دالبی مدرک لیسانس در مهندسی برق را از دانشگاه استنفورد کسب نمود و سپس متعاقباً برنده بورسیه تحصیلی مارشال برای دکتری در رشته فیزیک از دانشگاه کمبریج انگلستان شد، جایی که او در کالج پمبروک به عنوان پژوهشگر مشغول بود.

پس از کمبریج، دالبی تا سال ۱۹۶۵ به عنوان مشاور فنی سازمان ملل متحد در هند فعالیت می کرد و پس از بازگشت به انگلستان، آزمایشگاه های دالبی را در لندن تأسیس کرد. در همان سال او سیستم کاهش نویز Dolby را اختراع کرد که نوعی پردازش سیگنال صوتی برای ضبط‌کننده‌های آنالوگ بود. اولین درخواست ثبت اختراع او در ایالات متحده در سال ۱۹۶۹ ارائه شد. این سیستم برای اولین بار توسط Decca Records (دکا ریکوردز) در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم کاهش نویز مصرف کننده‌ی Dolby B با فشرده سازی (تقویت) صداهای با فرکانس بالا در سطح پایین در حین ضبط و گسترش (کاهش) متقارن آنها در حین پخش کار می کند و نویز ذاتی نوار را نیز کاهش می دهد. سیستم حرفه ای نوع A در چهار باند فرکانسی مختلف و سیستم SR نهایی در ده باند کار می کند.

مطالب مرتبط  زادروز "مکس استرن"، کاشف واکسن سیاه زخم

ری دالبی

دالبی پس از کار پیشگام خود در زمینه کاهش نویز نوار صوتی، به دنبال بهبود صدای فیلم بود.

اولین فیلم با صدای دالبی A Clockwork Orange (1971) بود که از کاهش نویز دالبی در تمام پیش میکس ها و مسترها استفاده کرد. کالان (۱۹۷۴) اولین فیلم با موسیقی متن اپتیکال رمزگذاری شده با دالبی بود. اولین موسیقی متن واقعی LCRS (چپ – مرکز – راست – فراگیر) در فیلم A Star Is Born در سال ۱۹۷۶ کدگذاری شد. در کمتر از ده سال، ۶۰۰۰ سینما در سراسر جهان برای استفاده از صدای دالبی استریو مجهز شدند.

دالبی یک طرح فشرده سازی صدای فراگیر دیجیتالی برای سینما ایجاد کرد. Dolby Stereo Digital (در حال حاضر به سادگی Dolby Digital نامیده می شود) اولین بار در سال ۱۹۹۲ در فیلم بازگشت بتمن به نمایش درآمد. Dolby Digital اکنون در استاندارد HDTV (ATSC) ایالات متحده، پخش کننده های DVD، و بسیاری از گیرنده های تلویزیون ماهواره ای و تلویزیون کابلی یافت می شود.

دالبی همکار و رئیس سابق انجمن مهندسی صدا بود.

دالبی در وصیت نامه خود، ۳۵ میلیون پوند به کالج پمبروک دانشگاه کمبریج اهدا کرد که طبق گزارش ها بزرگترین کمک مالی دریافت شده در تاریخ دانشگاه است. در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام شد که خانواده او ۸۵ میلیون پوند دیگر از دارایی او را به آزمایشگاه کاوندیش دانشگاه کمبریج اهدا کرده اند که بودجه استادی فیزیک و ساختمان مرکز ری دالبی را تأمین می کند تا در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

سرانجام دالبی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۳ بر اثر سرطان خون در خانه خود در سانفرانسیسکو در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

مطالب مرتبط  زاد روز بنجامین اُترام پیشگام در ساخت کانال و تراموا

مطلب پیشنهادی

رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس

زادروز رودلف کلازیوس از بنیانگذاران علم ترموینامیک

جیتوپیا-دنیای فناوری، رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس (به انگلیسی: Rudolf Julius Emanuel Clausius) فیزیک‌دان و ریاضی‌دان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *