استفان هاوکینگ

زادروز استفان هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس انگلیسی

استیون ویلیام هاوکینگ در چنین روزی در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ مصادف با ۱۸ دی ماه ۱۳۲۰در آکسفورد در خانواده ای پزشک به دنیا آمد. او یک فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده انگلیسی بود که در زمان مرگ، مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود.همچنین بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۹، او پروفسور ریاضیات لوکاسیایی در دانشگاه کمبریج بود که به عنوان یکی از معتبرترین پست‌های دانشگاهی در جهان شناخته می‌شد.

هاوکینگ در اکتبر ۱۹۵۹، در سن ۱۷ سالگی، تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه کالج آکسفورد آغاز کرد و در آنجا مدرک درجه یک لیسانس فیزیک را دریافت کرد. در اکتبر ۱۹۶۲، کار فارغ التحصیلی خود را در ترینیتی هال در دانشگاه کمبریج آغاز کرد، جایی که در مارس ۱۹۶۶ مدرک دکترای خود را در ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری، با تخصص در نسبیت عام و کیهان شناسی دریافت کرد. در سال ۱۹۶۳، در سن ۲۱ سالگی، تشخیص داده شد که هاوکینگ مبتلا به نوعی بیماری نورون حرکتی با شروع آهسته است که به تدریج طی دهه‌ها او را فلج کرد. پس از از دست دادن تکلم، او ابتدا از طریق یک کلید دستی و در نهایت با استفاده از یک عضله گونه ارتباط برقرار کرد.

کارهای علمی هاوکینگ شامل همکاری با راجر پنروز در مورد قضایای تکینگی گرانشی در چارچوب نسبیت عام و پیش‌بینی نظری مبنی بر اینکه سیاه‌چاله‌ها تابش ساطع می‌کنند، که اغلب تابش هاوکینگ نامیده می‌شود، بود. در ابتدا، تشعشعات هاوکینگ بحث برانگیز بود. در اواخر دهه ۱۹۷۰ و به دنبال انتشار تحقیقات بیشتر، این کشف به طور گسترده به عنوان یک پیشرفت بزرگ در فیزیک نظری پذیرفته شد. هاوکینگ اولین کسی بود که نظریه کیهان شناسی را ارائه کرد که با اتحاد نظریه نسبیت عام و مکانیک کوانتومی توضیح داده شد. او حامی سرسخت تفسیر جهانی مکانیک کوانتومی بود.

مطالب مرتبط  زادروز "سِر جوزف نورمن لاکیئر"، کاشف عنصر هلیوم

هاوکینگ با چندین اثر علمی عامه پسند به موفقیت تجاری دست یافت که در آنها نظریه ها و کیهان شناسی خود را به طور کلی مورد بحث قرار داد. کتاب او به نام «تاریخ مختصر زمان» به مدت ۲۳۷ هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌های ساندی تایمز قرار گرفت. هاوکینگ عضو انجمن سلطنتی، عضو مادام العمر آکادمی علوم پاپی و دریافت کننده مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین جایزه غیرنظامی در ایالات متحده بود. در سال ۲۰۰۲، هاوکینگ در نظرسنجی بی بی سی از ۱۰۰ بریتانیایی برتر رتبه ۲۵ را کسب کرد. او پس از بیش از ۵۰ سال زندگی با بیماری نورون حرکتی در سال ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

مطلب پیشنهادی

رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس

زادروز رودلف کلازیوس از بنیانگذاران علم ترموینامیک

جیتوپیا-دنیای فناوری، رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس (به انگلیسی: Rudolf Julius Emanuel Clausius) فیزیک‌دان و ریاضی‌دان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *