رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس

زادروز رودلف کلازیوس از بنیانگذاران علم ترموینامیک

جیتوپیا-دنیای فناوری، رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس (به انگلیسی: Rudolf Julius Emanuel Clausius) فیزیک‌دان و ریاضی‌دان در دوم ژانویه ۱۸۲۲ برابر با ۱۲ دی ماه سال ۱۲۰۰ شمسی در لهستان چشم به جهان گشود. کلازیوس یکی از بنیان‌گذاران اصلی علم ترمودینامیک محسوب می‌شود. مهمترین مقاله او، «درباره نیروی متحرک گرما»که در سال ۱۸۵۰ منتشر شد، برای اولین بار ایده های اساسی قانون دوم ترمودینامیک را بیان کرد. در سال ۱۸۶۵ او مفهوم آنتروپی را معرفی کرد.

کلازیوس در استان پومرانیا در پروس به دنیا آمد. پدرش کشیش پروتستان و بازرس مدرسه بود و رودولف در مدرسه پدرش تحصیل کرد. کلازیوس در سال ۱۸۴۴ از دانشگاه برلین فارغ التحصیل شد و در آنجا ریاضیات و فیزیک را از سال ۱۸۴۰ نزد گوستاو مگنوس، پیتر گوستاو لژون دیریکله و یاکوب اشتاینر آموخت. او همچنین تاریخ را نزد لئوپولد فون رانک مطالعه کرد. در سال ۱۸۴۸ دکترای خود را از دانشگاه هال در زمینه اثرات نوری در جو زمین دریافت کرد. در سال ۱۸۵۰ او استاد فیزیک در دانشکده سلطنتی و مهندسی در برلین شد. در سال ۱۸۵۵ او استاد موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ شد و تا سال ۱۸۶۷ در آنجا ماند.

تز دکتری کلازیوس در مورد انکسار نور پیشنهاد می کند که ما در طول روز آسمان آبی و سایه های مختلف قرمز را در طلوع و غروب خورشید (از دیگر پدیده ها) به دلیل انعکاس و شکست نور می بینیم. بعدها، لرد ریلی نشان داد که در واقع به دلیل پراکندگی نور است.

مشهورترین مقاله او به نظریه مکانیکی گرما می پردازد. در این مقاله، او نشان داد که بین اصل کارنو و مفهوم بقای انرژی تناقض وجود دارد. کلازیوس برای غلبه بر این تضاد دو قانون ترمودینامیک را دوباره بیان کرد. این مقاله باعث شهرت او در میان دانشمندان شد. (قانون سوم توسط والتر نرنست در طی سالهای ۱۹۰۶-۱۹۱۲ تدوین شد).

مطالب مرتبط  زاد روز بنجامین اُترام پیشگام در ساخت کانال و تراموا

کلازیوس رابطه کلازیوس-کلاپیرون را از ترمودینامیک استنتاج کرد. این رابطه، که راهی برای توصیف انتقال فاز بین دو حالت ماده مانند جامد و مایع است، در ابتدا در سال ۱۸۳۴ توسط امیل کلاپیرون ایجاد شد.

کلازیوس سرانجام در ۲۴ اوت ۱۸۸۸، در شهر بن آلمان درگذشت.

مطلب پیشنهادی

استفان هاوکینگ

زادروز استفان هاوکینگ فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس انگلیسی

استیون ویلیام هاوکینگ در چنین روزی در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ مصادف با ۱۸ دی ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *