هارولد هاردی

زادروز هارولد هاردی ریاضیدانی که بیولوژی می دانست!

جیتوپیا-فناوری اینجاست، گادفری هارولد هاردی در هفتم فوریه سال ۱۸۸۷ میلادی مصادف به ۱۹ بهمن ماه سال ۱۲۵۵ هجری شمسی در انگلستان و در یک خانواده معلم به دنیا آمد. پدرش بورسار و استاد هنر در مدرسه کرانلی بود. مادرش در کالج آموزشی لینکلن بود. هر دوی والدین او به ریاضیات گرایش داشتند، اگرچه هیچ کدام تحصیلات دانشگاهی نداشتند بنابراین تمایل طبیعی خود هاردی به ریاضیات در سنین پایین قابل درک بود.

پس از تحصیل در کرانلی، هاردی برای کار ریاضی خود بورسیه ای به کالج وینچستر اعطا کرد. در سال ۱۸۹۶، او وارد کالج ترینیتی، کمبریج شد. پس از تنها دو سال آماده سازی زیر نظر معلم خود، رابرت آلفرد هرمان، هاردی در امتحان ریاضیات Tripos چهارم شد. سال ها بعد او به دنبال لغو سیستم تریپوس بود زیرا احساس می کرد که این سیستم بیشتر به یک هدف تبدیل می شود تا وسیله ای برای رسیدن به هدف.

در سال ۱۹۰۰ او بخش دوم Tripos را گذراند و در همان سال به عنوان بورسیه تحصیلی در ترینیتی کالج انتخاب شد. هنگامی که جایزه کمک هزینه تحصیلی او در سال ۱۹۰۶ منقضی شد، او به عنوان مدرس ریاضیات به کارکنان ترینیتی منصوب شد، جایی که تدریس شش ساعت در هفته برای او وقت کافی جهت تحقیق کنار میگذاشت. هاردی سال تحصیلی ۱۹۲۸-۱۹۲۹ را در پرینستون گذراند. هاردی آکسفورد را ترک کرد و در سال ۱۹۳۱ به کمبریج بازگشت و دوباره عضو کالج ترینیتی شد و تا سال ۱۹۴۲ سمت استادی را بر عهده داشت.

او از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۵ در هیئت مدیره مدرسه ابینگدون بود.

مطالب مرتبط  گاهشمار فناوری : ساخت اولین لیزر در سال ۱۹۶۰

هاردی به اصلاح ریاضیات بریتانیا با وارد کردن سختگیری در آن که قبلاً یکی از ویژگی های ریاضیات فرانسوی، سوئیسی و آلمانی بود نسبت داده می شود.ریاضیدانان بریتانیایی به دلیل شهرت اسحاق نیوتن، عمدتاً در ریاضیات کاربردی باقی مانده بودند.

از سال ۱۹۱۱ بر روی تجزیه و تحلیل ریاضی و نظریه تحلیلی اعداد کار کرد. در نظریه اعداد اول،او نتایج و برخی نتایج مشروط قابل توجه را ثابت کردند. این عامل اصلی در توسعه نظریه اعداد به عنوان یک سیستم بود. همکاری هاردی با لیتل وود یکی از موفق ترین و معروف ترین همکاری ها در تاریخ ریاضیات است.

هاردی همچنین به دلیل فرمول‌بندی اصل هاردی واینبرگ یک اصل اساسی ژنتیک جمعیت مستقل از ویلهلم واینبرگ در سال ۱۹۰۸ شناخته شده است.

مقالات جمع آوری شده هاردی در هفت جلد توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

با این حال جدای از فرمول‌بندی اصل هاردی واینبرگ در ژنتیک جمعیت کار معروف او در مورد اعداد صحیح با همکارش رامانوجان که به فرمول مجانبی هاردی-رامانوجان معروف است منجر شد.

نقل قول از هارولد هاردی:

“یک ریاضیدان، مانند یک نقاش یا یک شاعر، سازنده الگوها است. اگر نقوش او ماندگارتر از آنهاست، دلیل است که با اندیشه ساخته شده است.”

هارولد هاردی سرانجام در یکم دسامبر سال ۱۹۴۷ در سن ۷۰ چشم از جهان فروبست.

 

مطلب پیشنهادی

رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس

زادروز رودلف کلازیوس از بنیانگذاران علم ترموینامیک

جیتوپیا-دنیای فناوری، رودولف ژولیوس امانوئل کلازیوس (به انگلیسی: Rudolf Julius Emanuel Clausius) فیزیک‌دان و ریاضی‌دان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *