واکسن مارالیا

بیونتک از فناوری واکسن کرونا برای تولید واکسن مالاریا استفاده خواهد کرد

جیتوپیا-دنیای فناوری، بیون تک که شرکت پیشگام در فناوری mRNA و سازنده یکی از اولین واکسن های کوید ۱۹ در جهان است اکنون به دنبال تولید واکسن مالاریای با فناوری mRNA است. این شرکت با همکاری سازمان بهداشت جهانی امیدوار است که آزمایشات بالینی بر روی انسان را در سال آینده آغاز کند.

هجده ماه پیش فناوری mRNA برای تولید واکسن یک امر تجربی و اثبات نشده بود که در حاشیه علم و فناوری جهان قرار داشت. موفقیت خارق العاده دو واکسن کوید ۱۹ با فناری mRNA در سال ۲۰۲۰ منجر به ایجاد نوآوری و افق جدید در علم شده است.

بیون تک در حال حاضر به دنبال موفقیت خود در تولید واکسن کرونا در حال توسعه چندین واکسن با فناوری جدید mRNA است. در کنار واکسن های mRNA برای اچ آی وی و سل این شرکت اکنون از تولید واکسن مالاریا خبر داده است.

این پروژه گسترده بخشی از یک ابتکار عمل بیشتر برای از بین بردن مالاریا است. فراتر از تولید و آزمایش واکسنmRNA مالاریا ، بیون تک در حال همکاری با سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا برای ایجاد امکانات تولید mRNA در آفریقا است.

هدف افزایش دسترسی به این واکسن ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط است بنابراین هنگامی که یک نامزد واکسن نتایجش در آزمایشات موفقیت آمیز باشد این واکسن می تواند به سرعت تولید و در مکانهایی که بیشترین نیاز را دارند توزیع شود.

اگور شاهین مدیر عامل بیون تک می گوید: “ما همراه با شرکای خود تمام تلاش خود را برای تولید واکسن مالاریا مبتنی بر فناوری mRNA انجام خواهیم داد که از این بیماری جلوگیری می کند و مرگ و میر را کاهش می دهد و یک راه حل پایدار را برای قاره آفریقا و سایر مناطق تحت تأثیر این بیماری تضمین می کند.”

مطالب مرتبط  تولید آزمایشگاهی «مینی شبکیه» برای بازگرداندن بینایی

چالش فعلی در ایجاد واکسن mRNA مالاریا موثر بهترین آنتی ژن مورد استفاده در واکسن است. برای مثال واکسنهای mRNA کرونا کارخانه های تولید پروتئین را در سلولهای ما هدایت می کنند تا پروتئین ناخوشایند ویروس کرونا را تولید کنند.

بیشتر واکسن های در حال تکامل مالاریا به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که پروتئین سیرپپروزوئیت (CSP) را تشخیص دهد. این پروتئین در مراحل اولیه عفونت توسط انگل مالاریا ترشح می شود.

بیون تک می گوید هنوز تصمیم نگرفته است كه در واكسن مالاریای از چه آنتی ژن خاصی استفاده کند اما در حال حاضر چندین هدف از جمله CSP و آنتی ژن های دیگر كه هنوز مشخص نشده اند در حال بررسی هستند.

امیدوار کننده ترین آنتی ژن های حاصل از کارهای پیش بالینی برای آزمایشات انسانی انتخاب می شوند که در برخی این آزمایشات از سال ۲۰۲۲ آغاز می شود.

این واکسن به هیچ وجه تنها واکسن mRNA مالاریای در حال تولید نیست. ماه گذشته یک نامزد دیگر نتایج مثبت بالینی را منتشر کرد. این کاندید mRNA پروتئین سیرپپروزوئیت را هدف قرار می دهد با این حال هنوز هم با آزمایش های بالینی انسانی فاصله دارد.

این پروژه بزرگتر برای از بین بردن مالاریا شامل مشارکت اتحادیه اروپا ، بانک سرمایه گذاری اروپا و بنیاد بیل و ملیندا گیتس است. تدروس آدانوم گبریزوس مدیرکل WHO ،می گوید که هدف از بین بردن مالاریا آسان نخواهد بود اما ظهور فناوری mRNA این پیشنهاد بلند پروازانه را به یک امکان واقعی تبدیل می کند.

تدروس می گوید: “مالاریا از هزاره پیش با ما بوده است. ریشه کن کردن آن یک رویای دیرینه اما دست نیافتنی بوده است. اما فناوری های جدید مانند mRNA آنچه را که زمانی خیالی بود میسر می کند. ”

مطالب مرتبط  برنامه تلفن های هوشمند از واقعیت افزوده برای غلبه بر ترس از عنکبوت استفاده می کند

 

منبع : نیو اطلس

مطلب پیشنهادی

ابزارسلامت هوش مصنوعی

ابزار جدید هوش مصنوعی می تواند به درمان بیماران مبتلا به کرونا در سطح جهان کمک کند

جیتوپیا- دنیای فناوری، تیمی از محققان بین المللی ابزاری هوش مصنوعی ایجاد کرده اند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *