اینترنت ماهواره ای استارلینک - جیتوپیا

استارلینک: هر آنچه در مورد اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک باید بدانید

جیتوپیا-دنیای فناوری، مدیر ثروتمند اسپیس ایکس در حال پرتاب ماهواره ها به مدار است و قرار است اینترنت پهن باند پرسرعت را تا آنجا که ممکن است به کاربران ارائه دهد.

وقتی به ایلان ماسک کارآفرین میلیاردر فکر می کنید احتمالاً به شرکت خودروهای الکتریکی او تسلا ، پروژه فضایی اش در اسپیس ایکس یا مجری گری اخیرش در برنامه زنده شنبه شب فکر می کنید. شاید شما فقط او را به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین می شناسید.

چیزی که شاید کمتر با آن آشنا باشید ، سرمایه گذاری ماسک موسوم به استارلینک است که قصد دارد با استفاده از شبکه رو به رشد ماهواره های خصوصی که به دور سرمان می چرخند اتصال اینترنت را تقریباً به همه افراد روی کره زمین بفروشد.

پس از سالها توسعه در اسپیس ایکس- و پس از تأمین تقریبا ۸۸۵٫۵ میلیون دلار کمک مالی از کمیسیون ارتباطات فدرال در پایان سال ۲۰۲۰ – به نظر می رسد پیشرفت استارلینک در سال ۲۰۲۱ در حال افزایش است. در ژانویه پس از سه سال پرتاب موفق این پروژه از ۱۰۰۰ ماهواره قرار داده شده در مدار عبور کرد – اکنون در ماه ژوئن اسپیس ایکس می گوید که این تعداد تقریباً ۱۸۰۰ عدد است. در ماه فوریه شرکت ماسک افشا کرد که استارلینک به بیش از ۱۰ هزار مشتری خدمات ارائه می دهد. این سرویس در حال گسترش سفارشات بیشتر به مشتریان بالقوه است زیرا افرادی وجود دارند که در حال حاضر بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت زندگی می کنند.

اسپیس ایکس می گوید انتظار دارد استارلینک پاییز امسال به ارائه خدمات جهانی برسد – هر چند در دسترس بودن منطقه به تأیید مقررات بستگی دارد. ماسک در جریان سخنرانی خود در کنگره جهانی موبایل در ژوئن سال جاری به حضار گفت که استارلینک در سراسر جهان به جز قطب های شمالی و جنوبی از آگوست در دسترس خواهد بود.

این سرویس نوپای اینترنتی بدون بحث و جدل نیست. اعضای جامعه علمی نگرانی هایی را درباره تاثیر ماهواره های مدار پایین استارلینک بر دید آسمان شب مطرح کرده اند. در همین حال رقبای اینترنت ماهواره ای از جمله Viasat ، HughesNet و Project Kuiper آمازون حرکت استارلینک را تحت نظر دارند که باعث فشارهای نظارتی زیادی و تلاش برای کند کردن سرعت ماسک شده است.

خب حال بیایید از ابتدا شروع کنیم استارلینک دقیقاً چیست؟

استارلینک از نظر فنی بخشی از اسپیس ایکس نام یک شرکت فضایی رو به رشد با ماهواره های مداری است. توسعه آن در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و اولین نمونه ماهواره ها در سال ۲۰۱۸ به مدار زمین فرستاده شد.

در سالهای پس از آن اسپیس ایکس بیش از ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک را در مدار قرار داده است. اسپیس ایکس در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ برای اولین مأموریت استارلینک خود ۶۰ ماهواره را از مرکز فضایی کندی با استفاده از موشک قابل فرود و پرتاب مجدد فالکون ۹ به مدار زمین فرستاد. پرتاب های بعدی که آخرین آنها ۶۰ ماهواره دیگر را در ۲۶ مه در مدار  زمین قرار داد تعداد کل ماهواره های استارلینک را به ۱۷۳۷ رساند. اگرچه برخی از این ماهواره ها نمونه های اولیه یا واحدهای غیر عملیاتی هستند که در شبکه عملکردی ندارند.

مطالب مرتبط  اپل دیگر نخواهد گفت چه تعداد آیفون فروخته است!

و آن ماهواره ها می توانند دستگاه من را به اینترنت متصل کنند؟

این همان ایده ایلان ماسک است و پاسخ بله است.

درست مانند ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای مانند HughesNet یا Viasat استارلینک می خواهد دسترسی به اینترنت را بفروشد- به ویژه در مناطق روستایی و سایر نقاط جهان که از قبل به پهنای باند پرسرعت دسترسی نداشته اند.

وب سایت استارلینک می نویسد: “استارلینک به طور ایده آل برای مناطقی از جهان مناسب است که اتصال آنها به اینترنت معمولاً یک چالش بوده است. استارلینک می تواند بدون محدودیتی که در زیرساخت های زمینی وجود دارد، اینترنت پهن باند و پرسرعت را به مکانهایی که دسترسی آنها غیرقابل اعتماد یا این دسترسی وجود ندراد ارائه دهد.”

برای برقراری ارتباط تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دستگاه ماهواره ای کوچک در خانه خود نصب کنید تا سیگنال را دریافت کرده و پهنای باند را به روتر خود منتقل کنید. حتی یک برنامه استارلینک برای اندروید و آی او اس وجود دارد که از واقعیت افزوده برای کمک به مشتریان برای انتخاب بهترین مکان و موقعیت برای گیرندگان خود استفاده می کند.

اینترنت ماهواره استارلینک - جیتوپیا
سخت افزار های استارلینک شامل دیش ماهواره ای و روتر است.

سرویس استارلینک در حال حاضر فقط در مناطق منتخب ایالات متحده ، کانادا و برخی نقاط دیگر در دسترس است اما  در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار مشتری دارد و نقشه پوشش با رشد بیشتر ماهواره ها همچنان رشد می کند. استار لینک امیدوار است که کل سیاره  زمین را در یک سیگنال قابل استفاده و سریع وایفای قرار دهد.

سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک چقدر است؟

وب سایت استارلینک می گوید: “کاربران می توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تاخیر از ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه در اکثر مکانها در چند ماه آینده متغیر باشد. با پرتاب ماهواره های بیشتر نصب ایستگاه های زمینی بیشتر و بهبود نرم افزار شبکه، سرعت داده ها و تأخیر به طور چشمگیری بهبود می یابد.”

ماسک در فوریه توییت کرد که انتظار دارد این سرویس حداکثر سرعت خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند.

 

هزینه استارلینک چقدر است؟

استارلینک پذیرش پیش خرید مشتریان علاقه مند به پیوستن به برنامه بتای “بهتر از هیچ” این شرکت را آغاز کرده است. هزینه این سرویس ۹۹ دلار در ماه بعلاوه پرداخت اولیه ۵۰۰ دلار برای دستگاه ماهواره ای قابل نصب و روتر است که باید در خانه نصب کنید.

مطالب مرتبط  انگلیس اسلحه های لیزری می سازد

استارلینک می گوید که سفارشات را از مشتریان به ترتیب اولویت و اولین سفارش دریافت می کند و انجام برخی از پیش سفارشات ممکن است تا شش ماه طول بکشد.

۹۹ دلار در ماه برای اتصال به اینترنت بسیار زیاد است به ویژه که به اندازه اتصال فیبر نوری سریع نیست اما ماسک شرط می بندد که این هزینه برای افرادی که تا کنون بدون دسترسی به یک اتصال سریع قابل اعتماد زندگی کرده اند ارزش خواهد داشت.

گوین شاتول ، رئیس شرکت اسپیس ایکس ، اخیراً در مجمع فناوری ماهواره ای اظهار داشت که Starlink هیچ برنامه ای برای افزایش سرعت یا قیمت گذاری ندارد ، زیرا قصد دارد قیمت خدمات را تا حد ممکن ساده نگه دارد. علاوه بر این ، شاتول گفت که او انتظار دارد هزینه اولیه ۵۰۰ دلار ظرف گیرنده در سالهای آینده کاهش یابد.

 

استار لینک در کدام مناطق موجود است؟

در حال حاضر ، خدمات محدود به شمال غربی ایالات متحده ، مناطق مجاور کانادا ، بخش هایی از بریتانیا و برخی مناطق دیگر است اما با پیوستن ماهواره های بیشتر  نقشه پوشش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. استارلینک به احتمال زیاد به حداقل ۱۰،۰۰۰ ماهواره در مدار نیاز دارد تا بتواند ادعا کند که خدمات کامل را به اکثریت جهان ارائه می دهد. در حال حاضر در بهترین حالت پوشش آن بر مناطقی است که بین ۴۵ تا ۵۳ درجه عرض شمالی قرار دارند.

با این حال ماسک در مورد جدول زمانی استارلینک ابراز نگرانی کرده است. ماسک در مصاحبه ای در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۲۱ گفت که استارلینک به جز در قطب های شمالی و جنوبی در دسترس جهانی قرار می گیرد. در اوایل ماه ژوئن گوئین شاتول رئیس اسپیس ایکس نیز گفت که استارلینک پاییز امسال به خدمات جهانی می رسد.

شاتول می گوید: “ما با موفقیت ۱۸۰۰ ماهواره را مستقر کرده ایم و هنگامی که همه این ماهواره ها به مدار عملیاتی خود رسیدند پوشش جهانی مداوم خواهیم داشت.”

 

به هر حال چرا ماهواره؟ فیبر نوری سریعتر نیست؟

فیبر نوری یا اینترنت ارائه شده از طریق کابل فیبر نوری زمینی سرعت بارگذاری و بارگیری را بسیار بیشتر از اینترنت ماهواره ای ارائه می دهد اما اهداف استارلینک بسیار بزرگ تر است.

شاتول در سال ۲۰۱۶ در مورد چشم انداز بلند مدت این شرکت در مورد استارلینک گفت: “اگر شما یک میلیون نفر را به مریخ بفرستید ، بهتر است راهی برای ارتباط آنها فراهم کنید. من فکر نمی کنم افرادی که به مریخ می روند از برخی رادیوهای وحشتناک و قدیمی راضی باشند. آنها می خواهند آیفون یا اندروید خود را در مریخ داشته باشند.”

مطالب مرتبط  مقایسه گلکسی ای۸۰ با ای۷۰

با این حال اینترنت ماهواره ای استارلینک با حداکثر سرعتی که دارد و در حال حاضر ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است به هیچ وجه به سرعت گیگابیتی که مردم روی زمین به آن عادت می کنند نزدیک نخواهد شد و این به دلیل فاصله زیاد از زمین است.

گفته می شود استارلینک وعده می دهد انتظارات موجود برای ارتباطات ماهواره ای را با قرار دادن ماهواره ها در ارتفاعات پایین تر از قبل بهبود ببخشد – طبق ادعای این شرکت ۶۰ برابر ماهواره های سنتی به سطح زمین نزدیک تر خواهند شد.

آیا استار لینک قابل اعتماد است؟

به نظر می رسد گزارشات اولیه از رسانه هایی مانند Fast Company و CNBC نشان می دهد که اولین مشتریان استارلینک از خدمات راضی هستند.

وب سایت DownDetector.com  که قطعی خدمات را ردیابی می کند چهار اختلال در استارلینک در سال ۲۰۲۱ که هر یک در ژانویه فوریه و آوریل رخ داده را ذکر کرده است که آخرین قطعی آن در ۶ مه رخ داده است. همچنین طبق این گزارش HughesNet هیچ گونه قطعی نداشته است و یک مورد قطعی در ماه فوریه برای ViaSat اتفاق افتاده است.

 

موضوع دیگری که در مورد ماهواه ها وجود دارد تعدا زیاد آنها است. نگرانی های زیادی در مورد افزایش ماهواره های خصوصی در فضا وجود دارد و بحث در محافل نجومی در مورد تأثیر ماهواره ها بر آسمان شب وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹ اندکی پس از استقرار اولین ماهواره های پهن باند استارلینک اتحادیه بین المللی نجوم با صدور بیانیه ای هشدار دهنده پیامدهای پیش بینی نشده برای مشاهده ستاره ها و حفاظت از حیات وحش شبانه را هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: “ما هنوز تأثیر هزاران ماهواره قابل مشاهده پراکنده در آسمان شب را درک نکرده ایم و علیرغم نیت خوب آنها این صورت فلکی ماهواره ای ممکن است طبیعت را تهدید کند.”

از آن زمان استارلینک شروع به آزمایش انواع طرح های جدید کرده است که به منظور کاهش روشنایی و دید ماهواره های خود طراحی شده است. در آغاز سال ۲۰۲۰ این شرکت ماهواره “DarkSat” را آزمایش کرد که شامل یک پوشش ویژه و غیر بازتابنده بود. بعداً در ژوئن ۲۰۲۰ این شرکت ماهواره “VisorSat” را پرتاب کرد که دارای محافظ مخصوص آفتابگیر است. در ماه اوت استارلینک دسته دیگری از ماهواره ها را پرتاب کرد – این بار همه آنها مجهز به محافظ بودند.

وب سایت این شرکت می نویسد: “تیم های استارلینک با ستاره شناسان برجسته در سراسر جهان برای درک بهتر مشخصات مشاهدات و تغییرات مهندسی ما برای کاهش روشنایی ماهواره همکاری نزدیک داشته اند.”

 

 

 

مطلب پیشنهادی

ویندوز 7

ویندوز به پشتیبانی از ویندوز ۷ پایان می دهد

بیش از یک دهه پیش، مایکروسافت ویندوز ۷ را معرفی کرد که تا کنون یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *