چالش ده سال گوشی ها

چالش جالب اینستاگرامی ۱۰ سال قبل و حالای گوشی های هوشمند!

گاتریا-دنیای فناوری، سازندگان گوشی های همراه هم از چالش های این روز های اینستاگرام در امان نیستند.

فقط کافیست نگاهی به توئیت های بسیاری از برندها درباره ی تصویر تخم مرغ معروف بیندازیم.

یکی دیگر از چالش های پرطرفدار این روزها “چالش ۱۰ سال” است که باید عکسی از سال ۲۰۰۹ و الان خودتان را منتشر کنید.

حال بیایید ببینیم چه تغییراتی برای گوشی ها رخ داده است.

نکته : چون هنوز مدلهای ۲۰۱۹ منتشر نشده اند ما گوشی های معروف ۲۰۱۸ را بررسی می کنیم.

برند گلکسی سامسونگ امسال ده ساله می شود که کار خود را با مدل Galaxy I7500 شروع کرد.ببینید چه رشد محسوسی داشته است و Galaxy Note9 با اجدادش قابل مقایسه نیست.

نوت ها بقیه گوشی ها را هم به بزرگ سایز بودن ترغیب کرده اند.

چالش ده سال سامسونگ

برگردیم به ۲۰۱۲ زمانی که سونی سهام اریکسون را برای پیوستن به این شرکت خرید.

همچنان خاندان مدرن گوشی های سونی، رام‌نشدنی هستند. آن زمان که ما می خواستیم مدل Satio و آن دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اش را برجسته نشان دهیم، گوشی Xperia X10، مدل محبوب مردم بود. قبلا سونی طراحی های پر زاویه ای داشت  ترجیحی که تا مدل XZ1 ادامه داشت. اما XZ2 و اکسپریا XZ3 به مدل های لبه گرد بدل شدند.

Sony Xperia XZ3 Sony Ericsson Xperia X10

آیفون همیشه استایل خودش را بر روی صحنه داشته است. نسبت ابعاد تصویر صفحه نمایش مدل ۳GS آیفون ۳:۲ بود ولی XS Max آیفون، گوشی ای با نسبت ابعاد تصویر ۱۹٫۵:۹ وگوشه های گرد و یک بریدگی در بالای آن است.

در آن روزها، iOS  به اندازه ی iTunes رشد داشته است. بد نیست یادی کنیم از iPod دستگاهی که iTunes را مشهور کرد ولی خیلی وقت است با آن سر و کار نداریم. اگرچه شایعاتی مبنی بر بازگشت آن به گوش میرسد.

مطالب مرتبط  عدم تغییر چهره مهناز افشار بعد از 10 سال
Apple iPhone XS Max Apple iPhone 3GS

گوشی اچ تی سی مدلHD2 یکی از بزرگترین صفحات زمان خودش را در یک بدنه ی نسبتا باریک و جمع و جور داشت. و همینطور تواناییش در سخت افزار سازگار با هکر، آن را برای سالها در صدر نگه داشته بود. مدل U12+ در حد خودش گوشی فوق العاده ایست اما به آن سطحی که اجدادش قبلا داشته اند نرسیده است.

HTC U12+ HTC HD2

موتورولا نقش عمده ای در اوایل ورود به دنیای اندورید داشت. در سال ۲۰۰۹ مدل Mileston (که تحت عنوان برند DROID هم فروخته میشد) هنوز روی آن صفحه کلید سخت افزاری QWERTY سوار بود. اگر می خواهید مثل سابق گوشیتان روی چیزی نصب شود میتوانید با سوار کردن موتورولا Moto Z3 روی ماژول MotoMod همان حس قدیم را تجربه کنید.

Motorola Moto Z3 Motorola MILESTONE

ال جی PRADA اولین گوشی تمام لمسی با صفحه ی خازنی بود، اما این مدل مختص ۲۰۰۸ بود،.به جای آن بیایید نگاهی به Arena KM900 بیندازیم که صدای دالبی موبایل و کیفیت صوتی تاثیر گذارش را به رخ می کشید. ال جی V40 ThinQ هم سنت های چند رسانه ای پایه گذاری شده در ال جی های آن روزها را دنبال می کند با این تفاوت که به جای رابط های کاربری سه بعدی مکعبی سعی کرده ظاهر حرفه ای تری داشته باشد.

LG V40 ThinQ LG KM900 Arena

هوآوی، آن زمان هنوز به خوبی شناخته نشده بود، اما از اولین گوشی اندرویدش تحت عنوان هوآویU8220  در نمایشگاه MWC سال ۲۰۰۹ پرده برداری کرد. با دیدن دوربین ۳٫۱۵ مگا پیکسلی اش به سختی میتوانستیم تصور کنیم که این شرکت بتواند غول عکس برداری قوی ای را در هوآوی Mate 20 Pro جای دهد.

مطالب مرتبط  پست جالب علیرضا جهانبخش پس از کسب عنوان آقای گلی لیگ هلند + عکس
Huawei Mate 20 Pro Huawei U8220

و در انتها بررسی دو تا از برندهایی که هنوز وجود دارند، اگرچه که کاملا در شرکت سابق خود نیستند. با این وجود بسیاری از اعضای تیم اجرایی HMD زمانیکه نوکیا N97 از صفحه کلید سخت افزاری QWERTY پرده برداری کرد، کنار هم بودند. با این که نوکیا ۸٫۱  گوشی تمام لمسی مدرنی است، ولی درست مثل نوکیا N97 که احترام خاصی برای ۹۱۱۰ Communicator قائل بود، میراث این نوکیاهای قدیم را به دوش میکشد.

Nokia 8.1 (Nokia X7) Nokia N97

بلک بری هم مانند نوکیا از این قائده مستثنی نیست و گوشی هایش توسط شرکت TCL ساخته می شود. بلک بری Bold 9700 را در کنار KEY2 مقایسه کنید. صفحه بلندتر شده ولی صفحه کلید گوشی همان صفحه ی قبلی علامت تجاریست.

BlackBerry KEY2 BlackBerry Bold 9700

برخی از برندها که امروزه معروفند مثل شیائومی، اوپو و بقیه که بعد از ۲۰۰۹ کار خود را شروع کرده اند در اینجا مطرح نشده اند.

در لیست بررسی شده تعدادی از برندها با وجود روزهای بود و خوبی که داشتند ایستادند و از میدان به در نرفتند ( مثلا همین دو تای اخیر) و در هر حال دنیای تلفن همراه را برای یک دهه شکل دادند. ما امیدواریم در چالش ده سال بعد هم حضور داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

بهنوش طباطبایی - 'گاتریا

بهنوش طباطبایی عکسی جالب از دانشجو شدنش منتشر کرد!

بهنوش طباطبایی، عکسی از خود در صفحه شخصی اش منتشر کرد که نشان می‌دهد این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *